16
Ekim 1891, Bursa – 26 Ekim 1963, İstanbul Babası Bursa Islahhanesi Başkâtibi
Halil Hâki Bey idi. Tiyatro ile ilk karşılaşması Mihaliç'e gelen "Gavril Tiyatro
ve Cambaz Kumpanyası"nı seyretmesiyle oldu.
1906'da
babasının ölümü üzerine İstanbul'a giderek Mercan İdadisi'ne girdi. Namık Kemal'in
yapıtlarını getirdiği için okuldan uzaklaştırılınca ve Ticaret Okulu'na geçti.
Resim ve tiyatroya ilgi duyuyordu. Hem ressam, hem orta oyuncusu olan Ressam
Muazzez'den resim dersleri aldı.
Cumhuriyet
Dönemi çağdaş Türk tiyatrosunun en önemli isimlerinden birisi olan sanatçı, tiyatro
çevrelerinde “Büyük Behzad” veya “Baba Behzad” olarak tanındı. Darülbedayi Osmani’nin
(Şehir Tiyatroları) ilk katılımcılarından biri idi. Bu kurumda oyuncu, yönetmen,
yönetici, dekoratör, turne düzenleyicisi, mali koordinatör olarak hizmet verdi.
“Kayseri Gülleri" adlı oyundaki "Bodos Ağa" rolü ile ünlendi.
Tiyatroculuğunun yanı sıra 36 filmde çeşitli roller alarak sinema oyunculuğu
yaptı.
Para
koleksiyonerliği yapan sanatçı, Türk nümizmatik tarihi açısından önemli isimler
arasında yer alır.
Rol
aldığı Filmler: Bahçevan (Tahir Baba, 1963), Billur Köşk
(1962), Bülbül Yuvası (1961), Ölmeyen Aşk (Galip Dede, 1959), Son Beste (İhsan
Hoca, 1955), Paydos (1954), Bozkurt Obası (1954), Yavuz Sultan Selim Ağlıyor
(Filipos Amca, 1952), İstanbul Kan Ağlarken (1951), Zülkarın Gölgesinde (1950),
Harmankaya (1948), Sonsuz Acı (1946), Kızılırmak Karakoyun (Hüseyin Ağa, 1946),
Harman Sonu / Anadolu Köy Düğünü (1946), Domaniç Yolcusu / Unutulan Sır (1946),
Yayla Kartalı (1945), Kıskanç (Yargıç, 1942), Kahveci Güzeli (Kahveci, 1941), Allah’ın
Cenneti (Şevket, 1939), Aynaroz Kadısı (Adem Ağa, 1938), Aysel Bataklı Damın
Kızı (Gülsüm'ün Babası, 1935), Leblebici Horhor Ağa (Leblebici Horhor, 1933), Karım
Beni Aldatırsa (Avni, 1933), Bir Millet Uyanıyor (1932), İstanbul Sokaklarında
(Hancı Halil Ağa, 1931), Kaçakçılar (Baba, 1929), Ankara Postası (Sütbaba,
1928), Sözde Kızlar (Behiç, 1924), Leblebici Horhor (Leblebici Horhor, 1923),
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder